شنبه ۰۸ اردیبهشت ۰۳

آرشیو بهمن ماه 1398

تكنولوژي روز

از ۰ تا ۱۰۰ قابليت Story در اينستاگرام؛ توضيح به همراه روش استفاده

۵۲ بازديد

اوايل اينستاگرام يك شبكه‌ي اجتماعي با يك قابليت خاص و ساده بود؛ يك عكس ميگرفتيد و آن را به اشتراك ميگذاشتيد، همين! ولي روز به روز با افزايش كاربران، قابليت‌هاي آن هم بيشتر و اغلب و پيچيده‌تر شد. قابليت ارسال پست به يك شخص ويژه يا همان دايركت (Instagram Direst)، هشتگ‌ها (Hashtag)، اضافه شده امكان ارسال ويديو به

قابليت Stories و تنظيمات story اينستاگرام

جاي عكس، افكت‌هاي جديد و غيره و غيره امكاناتي بودند كه كم‌كم به اين شبكه‌ي اجتماعيِ دوست داشتني اضافه شدند و كار با آن را براي افراد نوآموز كمي دشوار و گيج‌كننده كردند! و حال كه جديد‌ترين قابليتي كه به اينستاگرام اضافه شده، قابليت استوري يا استوريز (Instagram Story) نام دارد. در نگاه اول، اين قابليت شدني است براي شما كمي گيج‌كننده به عقيده برسد و علت به‌وجود آمدن آن را درك نكنيد ولي امروز منظور داريم به زبان بسيار ساده و با زدن يك مثال! شرح دهيم كه اين قابليت به چه دردي ميخورد و در ضمن روش استفاده و همه‌ي فوت و فن‌هاي! آن را نيز شرح خواهيم داد. به اتفاق چه جوري باشيد.
قابليت استوري (Instagram Story) در اينستاگرام چيست؟ به چه دردي ميخورد؟قابليت Story به شما اين امكان را ميدهد كه عكس‌ها و فيلم‌هاي خود را در يك قالب جديد، و در بخشي متمايز از بخشِ اصليِ اينستاگرام خويش براي مخاطبان خود پست كنيد. بعد الي اينجاي پيشه فهميديم كه عكس‌ها و فيلم‌هايي كه در قسمت استوري قرار ميدهيم، با بقيه‌ي پست‌هاي ما قاطي نخواهند شد و كناره آن‌ها به نمايش درنخواهند آمد بلكه خودشان يك جاي مخصوص و جديد در اپليكيشن اينستاگرام دارند.
اولين چيز و مهم‌ترين چيزي كه بايد راجع‌به اين قابليت بدانيد اين است كه عكس‌ها و فيلم‌هاي شما كه در بخش Story قرار ميدهيد، بعد از ۲۴ ساعت به صورت اتوماتيك حذف خواهند شد! اكنون كه اين دو باره را درباره‌ي اين قابليت فهميديد، دستور بدهيد توضيحات را كمي كامل‌تر كنيم.
وقتي چندين عكس و فيلم را در قسمت Story پيمان ميدهيد، در بالاي صفحه‌ي اصليِ اينستاگرامِ Follower‌هاي شما، عكسِ پروفايلِ شما نمايش داده ميشود كه به دورِ آن يك حلقه‌ي رنگي پيمان دارد. وقتي دوستان شما اين حلقه‌ي رنگي را دورِ عكسِ پروفايلِ شما ميبينند، متوجه ميشوند كه شما Story يا همان داستانِ خويش را در اينستاگرام آپلود كرده‌ايد! اكنون كه وقتي فالور‌هاي شما روي اسن تصوير كليك ميكنند، Story شما براي آن‌ها به چهره عكس‌هاي پشت سر هم نمايش داده ميشود. ترتيبِ نمايشِ عكس‌ها هم به ترتيب از قديمي‌ترين (كه همانطور كه شرح داديم، قديمي‌ترين عكس حداكثر ميتواند ۲۴ ساعت عمر داشته باشد!) به جديد‌ترين عكس است.
شايد در نگاه اول اين قابليت به عقيده شما غير‌كاربردي باشد و اصلا درك نكنيد كه چرا اينستاگرام چنين قابليتي را برپايي كرده است. براي صريح شدن موضوع، دستور دهيد يك نمونه را شرح دهيم.
من اكانتِ رسمي اينستاگرام باشگاه فوتبال بارسلونا را پيگيري ميكنم. اين باشگاهِ فوتبال ديشب يك پيكار با تيم سلتيك برگزار كرد. اكانتِ اينستاگرامِ اين باشگاه، يك عكس پيش از بازي، يك عكس از لحظه‌ي ورود بازيكنان به زمين و يك عكس از انتهاي بازي به همراه نتيجه‌ي نهايي را به صورت عادي و مانند هميشه پست كرد. مثلا مثل عكسِ زير:
photo_2016-09-14_19-43-32
ولي از طرفي، براي اينكه طرفدارانِ اين تيم را در جريانِ كاملِ بازي پيمان دهد، چندين و چند عكس را از جزئيات و لحظات مختلف مشابه لحظه‌ي گرم كردن بازيكنان، عكس پياده شدن بازيكنان از اتوبوس، عكس‌هايِ يادگاري قبل از بازي، صحنه‌ي به ثمر رسيدن هر گل، خوشحالي پس از گل‌ها، عكس برونرفت بازيكنان از زمين و عكس بازيكنان در رخت‌كن را در سرنوشت Story به صورت داستان‌وار قرار داد.
اين از بارسلونا، حالا برويم به سراغ من!
وقتي من اينستاگرام خويش را مفتوح كردم، تصوير اكانتِ اينستاگرام بارسلونا را در قسمتِ بالاي صفحه ديدم كه دورِ آن هم يك نوارِ رنگي پيمان داشت. به اين ترتيب بود كه فهميدم باشگاه بارسلونا پست‌هايي را به چهره Story و سرگذشت قرار داده است.
screenshot_2016-09-14-16-09-57
وقتي روي اين تصوير زدم و واردِ آن شدم با تصاويري روبرو شدم كه به چهره پشت‌سر هم و اسلايد‌مانند نمايش ديتا ميشدند؛ درست همانند تصوير زير:
barca-story
همانطور كه از نمونه بالا فهمديم، باشگاه بارسلونا يك يا چند عكس را كه ارزش خبريِ بالايي دارند را در قسمتِ اصليِ اكانتِ خود و به صورت معمول پست كرده و از طرفي عكس‌هاي زياد زيادي كه كم‌اهميت‌تر بودند را تنها براي اينكه كاربران در جريانِ بازي قرار بگيرند، در قسمت Story قرار ديتا است كه اين عكس‌ها پس از ۲۴ ساعت هم به صورت خويش به خويش حذف خواهند شد.
دليلِ اينكه همه‌ي عكس‌ها را در قسمتِ اصلي پست نكرده هم اين است كه محيط آن‌جا را بسيار شلوغ و در‌هم و بر‌هم نكند و فقط چند عكسِ مهم را در آنجا قرار ديتا است.
شما هم دقيقا همين پيشه را ميكنيد! هميشه از وسط عكس‌هاي خويش ميگرديد و كوشش ميكنيد بهترين و مهم‌ترين عكس را براي فالور‌هاي خود پست كنيد و به آن‌ها نمايش دهيد. اما از اين به بعد براي اينكه Follower‌هاي خود را اغلب در جريانِ كارهايي كه ميكنيد قرار دهيد، ميتونيد عكس‌هاي معمولي‌تر را در قسمت Story پست كنيد كه بعد از ۲۴ هم خودكار پاك شوند.
با اين نمونه انديشه ميكنم دقيقا متوجه شديد كه اين قابليت چيست و به چه دردي ميخورد!
قسمتِ Story افكت‌ها و ابزارهاي مخصوصي دارد كه ميتوانيد روي تصاويرِ خويش اعمال كنيدنكته‌ي ديگري هم كه لازم است بدانيد اين است كه عكس‌هايي كه در سرنوشت Story قرار ميدهيد را ميتوانيد با ابزارها و افكت‌هاي مخصوص ويرايش كنيد. مثلا عكسِ زير را ببينيد، كاربري كه اين عكس را پست كرده، يك قلب را با دستِ خود روي تصوير كشيده و در پايننِ عكس هم عبارتي را تايپ كرده است.

آمار فروش كامپيوترهاي شخصي پس از پايان دوران مهاجرت به ويندوز 10 كاهش مي‌يابد

۴۹ بازديد

شركت‌هاي تحليل بازار كامپيوترهاي شخصي قبلا پيش‌بيني كرده بودند آمار مناسب فروش سيستم‌ها در سال ۲۰۱۹، نشان‌دهنده‌ي اوج‌گيري بازار پس از يك دهه ركود نسبي خواهد بود. گارتنر يكي از همان شركت‌ها بود كه اكنون در تحليلي جديد، آب سردي روي پيش‌بيني‌هاي گذشته ريخته است. كارشناسان اين شركت تخمين مي‌زنند پس از فروكش‌كردن موج مهاجرت از ويندوز ۷ به ويندوز ۱۰، فروش كامپيوترهاي شخصي بارديگر كاهش خواهد يافت.

گارتنر درادامه‌ي گزارش تحليلي‌اش پيش‌بيني مي‌كند آمار فروش جهاني دستگاه‌ها (مجموع كامپيوترهاي شحخصي و تبلتها و گوشي‌هاي هوشمند) در سال ۲۰۲۰ با افزايش ۰/۹ درصدي همراه خواهد بود. پيش‌بيني جذاب ديگر درزمينه‌ي گوشي‌هاي هوشمند 5G ارائه مي‌شود. گارتنر مي‌گويد سهم گوشي‌هاي 5G از بازار از ۱۲ درصد در سال ۲۰۲۰ به ۴۳ درصد در سال ۲۰۲۲ خواهد رسيد.

گزارش جديد گارتنر پيش‌بيني مي‌كند مايكروسافت احتمالا در سال ۲۰۲۰، سرانجام به هدف بلندپروازانه‌ي خود، يعني يك‌ميليارد كامپيوتر شخصي مجهز به ويندوز ۱۰، خواهد رسيد. ردموندي‌ها اين هدف را براي سال ۲۰۱۷ يا در بدترين حالت سال ۲۰۱۸ پيش‌بيني كرده بودند. يك‌ميليارد سيستم مجهز به ويندوز ۱۰ به‌اندازه‌ي ۸۰ درصد كامپيوترهاي شخصي موجود در بازار خواهد بود. معاون ارشد مايكروسافت در بخش زندگي مدرن و جست‌وجو و دستگاه‌ها، يوسف مهدي، سپتامبر سال گذشته توييت كرده بود كه اين شركت به آمار ۹۰۰ ميليون نصب ويندوز ۱۰ رسيده است.

مهاجرت كاربران تجاري از ويندوز ۷ به ويندوز ۱۰، فروش كامپيوترهاي شخصي را در سطح جهاني بهبود داد. گزارش گارتنر با اشاره به اين حقيقت ادعا مي‌كند كه با از‌بين‌رفتن چنين موجي، فروش كامپيوترهاي شخصي كاهش خواهد يافت. البته رخدادهاي ديگري هم در دنياي كامپيوترهاي شخصي در حال وقوع هستند. براي مثال، چيني‌ها تلاش مي‌كنند كامپيوترهاي شخصي ساخت خارج را با نمونه‌هاي داخلي جايگزين كنند. به‌علاوه، برخي از شركت‌هاي كوچك هنوز واكنشي به پايان پشتيباني رسمي از ويندوز ۷ نشان نداده‌اند و شايد در آينده به افزايش فروش كامپيوترها كمك كنند.

پيش بيني فروش كامپيوترهاي شخصي

رانجيت اتوال، يكي از محققان ارشد گارتنر، در بيانيه‌اي درباره‌ي پيش‌بيني جديد اين شركت گفت:

آينده‌ي بازار كاميپوترهاي شخصي به‌راحتي پيش‌بيني نمي‌شود؛ چراكه در آينده، شاهد عرضه‌ي سيستم‌عاملي به‌نام ويندوز ۱۱ نخواهيم بود و درعوض، ويندوز ۱۰ در دوره‌هاي زماني منظم، به‌روزرساني دريافت خواهد كرد. درنتيجه، چرخه‌ي ارتقاي سخت‌افزاري سخت‌افزارهاي كامپيوتر شخصي نشئت‌گرفته از عرضه‌ي نسخه‌ي جديد ويندوز به‌پايان خواهد رسيد.

گارتنر از ميان دسته‌هاي متعدد كامپيوتر شخصي، افزايش فروش را فقط براي دستگاه‌هاي حرفه‌اي با قابليت حمل بالا (Ultramobile) پيش‌بيني مي‌كند. اين دسته از كامپيوترها دسته‌اي كوچك، اما در حال رشد را از كل بازار به خود اختصاص مي‌دهند. ناگفته نماند دستگاه‌هاي ميان‌رده و معمولي با قابليت حمل بالا، در سال‌هاي آتي با كاهش فروش روبه‌رو خواهند شد.

در دسته‌ي گوشي‌هاي هوشمند، مي‌توان افزايش فروش را براي سال جاري پيش‌بيني كرد. مهاجرت به محصولات مبتني‌بر 5G رشد فروش را به‌همراه خواهد داشت و بازار گوشي‌هاي هوشمند را به ۱/۷۷۷ ميليارد دستگاه خواهد رساند. البته گارتنر مي‌گويد فروش اين دسته از محصولات پردازشي نيز پس از پايان‌يافتن موج مهاجرت به 5G، با كاهش روبه‌رو خواهد شد.

منبع:

https://www.zoomit.ir/2020/1/22/344620/pc-sales-expected-fall-after-windows-10-sales-bump-ends/

صفحات اينستاگرام چند شبكه‌ صداوسيما مسدود شد

۶۴ بازديد

اينستاگرام حساب كاربري روابط‌عمومي معاونت سيما و شبكه‌هاي سه و افق و سلامت را به‌دليل انتشار مطالبي درباره‌ي شهادت سردار سليماني غيرفعال و از دسترس خارج كرد. اينستاگرام پيش از غيرفعال‌كردن حساب‌ها نيز در چند نوبت پست‌هايي در ارتباط با سردار سليماني را به‌دليل مغاير‌بودن با قوانين خود از اين حساب‌ها حذف كرده بود.

اينستاگرام پيام‌هاي شبكه‌ي جهاني جام‌جم را نيز به‌دليل مشابه حذف كرده و صفحه‌ي فيسبوك اين شبكه نيز مسدود شده است. پست‌هاي شبكه‌ي قرآن و مستند و اميد نيز كه درباره‌ي شهادت سردار سليماني بود، از شبكه‌ي اجتماعي فيسبوك حذف شده است. علاوه‌براين، اينستاگرام مطالب منتشرشده درباره‌ي سردار سليماني در صفحه‌ي شبكه‌ي پنج و برنامه‌هاي اين شبكه ازجمله «به خانه برمي‌گرديم»، «يك روز تازه»، «دست‌خط» و «تهران بيست» را سانسور و حذف كرد.

شبكه‌ي تلويزيوني نسيم نيز پس از انتشار مطلبي درباره‌ي سردار سليماني از اينستاگرام اخطار گرفته است. اينستاگرام پيش‌تر اعلام كرده بود دليل حذف برخي پست‌هاي مربوط به سردار قاسم سليماني، رعايت قوانين مربوط به تحريم‌هاي ايالات متحده‌ي آمريكا عليه ايران است.

 

 

منيع:

https://www.zoomit.ir/2020/1/22/344636/irib-instagram-facebook-blocked/

آموزش CRM | مديريت ارتباط با مشتري

۸۴ بازديد

تا همين چند سال پيش، مديريت بستگي با مشتري (Customer Relationship Management) در بسياري از شاخه‌هاي دانشگاهي مديريت و نيز در سرفصل هاي دوره MBA به عنوان يك درس اختياري در عقيده گرفته مي‌شد.
يك دانشجوي مديريت مي‌توانست بدون آشنايي با مفاهيم مديريت بستگي با مشتري فارغ‌التحصيل شده و وارد بازار پيشه شود.
در بهترين حالت، بخشي از آموزه مديريت بازاريابي به اين 

مديريت ارتباط با مشتري

سوژه وابستگي پيدا مي‌كرد.
اما طي سال‌هاي اخير، پيوستگي با مشتري به گرد از دغدغه‌هاي كليدي مديران كسب و كارها تبديل شده است.
موارد ذيل تنها نمونه‌هايي از علت‌هاي افزايش اهميت مديريت وابستگي با مشتري طي سال‌هاي اخير هستند:
افزايش رقابت در فضاي كسب و كاركاهش فاصله كيفي بين محصولات شركتهاي گوناگون (و كشيده‌شدن چشم وهمچشمي به حوزه‌هاي ديگر)افزايش كانالهاي ارتباطي كسب و كارها با مشتريان و احتياج به انسجام بهتر بين اين كانال‌ها (همان بحثي كه به عنوان ارتباطات يكپارچه بازاريابي شناخته مي‌شود)دسترسي بهتر مشتريان به شبكه هاي اجتماعي كه اگر نتوانند حرف‌هايشان را به گوش شما برسانند، به سرعت ترغيب مي‌شوند صداي اعتراض خويش را به شكل مفصل به گوش ديگران برسانندبا توجه به اهميت CRM ما هم در متمم، تعليم مديريت پيوستگي با مشتري را در نخستينگي برنامه‌هاي خود پيمان داده‌ايم.
ما در دوره مديريت وابستگي با مشتري مي‌كوشيم مفهوم رابطه با مشتري و جنبه‌هاي مختلف فرايند پيوستگي با مشتري را بهتر بشناسيم و به‌كار بگيريم.
مديريت بستگي با مشتري: نرم افزار يا مدل ذهني؟اصطلاح مديريت وابستگي با مشتري يا Customer Relationship Management كه معمولاً آن را به شكل مخفف CRM باره اشاره قرار مي‌دهند، مي‌تواند براي هر كس معناي متفاوتي داشته باشد.
برخي با شنيدن اين اصطلاح، بي درنگ به ياد نرم افزارهاي CRM مي‌افتند.
اما بعضي ديگر، آن را به عنوان بخشي از مدل ذهني مديران و يا حتي يك فلسفه براي سوداگري در عقيده مي‌گيرند.
ما در متمم مي‌كوشيم هر دو وجه را باره پروا پيمان دهيم.
به اين معنا كه ضمن توجه به ادوات و راهكارهاي مديريت پيوستگي با مشتري و تلاش براي شناسايي آنها، به رابطه با مشتري به عنوان فلسفه‌ي زيربنايي اين بحث نيز توجه خواهيم كرد.
CRM يا مديريت بستگي با مشتري تنها يك افزار نيست
به انگيزه رايج بودن اصطلاح مديريت ارتباط با مشتري، ما هم در متمم از همين اصطلاح استفاده مي‌كنيم.
اگر چه در درس‌هاي نياكان خواهيم ديد كه اصطلاح مديريت مشتري تعبيري عميق‌تر و دقيق‌تر است و به ما يادآوري مي‌كند كه ماجرا ما فوق بستگي و تعامل با مشتري است و بايد تمركز بر مشتري را در مركز پروا استراتژي‌ و تصميم‌هاي نبكوتر كسب و كار خويش قرار دهيم.
تعريف CRM به زبان بسيار ساده چيست؟ما يك آموزه كامل را به رسيدگي تعريف CRM از نگاه صاحب‌نظران برگزيدن داده‌ايم.
با مطالعه‌ي آن درس خواهيد رويت كه در تك تكِ كلماتِ تعريف CRM دوگانگي عقيده و بحث‌هاي فراوان هستي دارد.
اما اگر CRM يا مديريت بستگي با مشتري را نشناسيد و بخواهيد توضيحي زياد ساده در مورد آن بدانيد، آنچه پپرز و راجرز در مقدمه‌ي كتاب‌شان نوشته‌اند مي‌تواند يك نقطه آغاز خوب باشد (+):
رابطه با مشتري – وقتي بر يادگيري بنا مي‌شود – چيزي همانند اين ماجراست:
شما مشتري من هستيد و من مي‌كوشم به بهانه‌هاي مختلف شما را ترغيب كنم كه با من حرف بزنيد.
سعي مي‌كنم به خاطر بسپارم كه به من چه گفتيد.
با اين پيشه به تدريج، هوشمندي من در موردِ شما و مايحتاج و ترجيحات‌تان افزايش مي‌يابد.
كم كم مي‌توانم چيزهايي در باره شما بدانم كه رقيبان من نمي‌دانند (يا به نكوداشتن من نمي‌دانند).
لازم نيست مدت زيادي بگذرد.
به تدريج، من مي‌توانم پيشنهادهايي به شما ارائه بدهم كه شما هر چقدر هم پول بدهيد، رقيبانم نمي‌توانند همانند آنها را به شما پيشنهاد دهند؛ چون آنها شما را به نكويي من نمي‌شناسند.
حتي اگر هم بتوانند و شما هم بخواهيد به سراغ آنها برويد، مجبوريد همه چيز را از نخست براي آنها روشنگري دهيد: خواسته‌ها و نيازها و ترجيحات‌تان را.
اين كار خود براي شما خرج به به است؛ بعد ترجيح مي‌دهيد با من بمانيد. البته به شرطي كه:
هم‌چنان تلاش كنم لغايت مرا برادر داشته باشيد و اعتماد شما را جلب كنم و مطمئن بمانيد كه پيوسته پيگير منافع و ترجيحات شما هستم.
آيا آموزه مديريت وابستگي با مشتري پيش‌نياز دارد؟نمي‌توانيم پافشاري نماييم كه قبل از دوره آموزشي مديريت وابستگي با مشتري، الزاماً آن را مطالعه كنيد.
با اين حال، كسي كه درس‌هاي ارزش آفريني و بازاريابي و استراتژي را خوانده و آموخته است، مي‌تواند مديريت پيوستگي با مشتري را بهتر و عميق‌تر بفهمد.
اما اگر بيچارگي كنوني و فوري شما آشنايي با CRM است؛ نه بخردانه است و نه ضروري  كه چند ماه معطل بمانيد و درس‌هاي ديگر را به ترتيب بخوانيد.
ما هم اگر جايي ديديم يادگيري هر يك از درس‌هاي CRM در كناره مطالعه‌ي درس ديگري ساده‌تر مي‌شود، اين نكته را همان‌جا به شما خواهيم گفت.
تذكر و تاكيد
با وجود همه‌ي توضيحات فوق، ما به طور ويژه باور داريم كه مطالعه‌ي مجموعه درس‌هاي مهارت يادگيري مي‌توانند نيرو و اثربخشي يادگيري شما را به‌ شكل محسوسي افزايش دهد

كامپيوتر تك برد Orange Pi 3 از رقيب خود رزبري پاي 3 پيشي مي‌گيرد

۶۵ بازديد

 

 

شركت چيني Shenzhen Xunlong، كامپيوتر تك برد جديد خود موسوم به Orange Pi 3  كه در اصل رقيب اصلي رزبري پاي ۳ محسوب‌مي‌شود، معرفي كرد.

علاقه‌مندان مي‌توانند نسخه‌ي پايه‌ي اين سيستم ماژولار را با قيمت ۲۹.۹۰ دلار برابر با ۲۳.۵۹ پوند و نسخه‌ي با مشخصات بالاتر آن را با قيمت ۳۹.۹۰ دلار برابر با ۳۱.۴۸ پوند ازطريق AliExpress خريداري كنند.

 Orange Pi 3

ابعاد اين سيستم تك‌بورد ۹۰در ۶۴ ميلي‌متر و وزن آن تنها ۷۵ گرم بوده و از PCB آبي رنگ بهره مي‌برد. اين سيستم تك بورد از سيستم روي تراشه‌ي  Allwinner H6 چهار هسته‌اي ARM Cortex-A53 با فركانس ۱.۸ گيگاهرتز و پردازنده گرافيكي ARM Mali-T720 بهره مي‌برد. Orange Pi 3 داراي حافظه‌ي يك گيگابايتي LPDDR3 است كه با افزايش قيمت ۵ دلاري (۳.۹۵ پوندي) مي‌تواند تا ۲ گيگابايت افزايش يابد. با پرداخت همين هزينه، كاربران مي‌توانند گزينه‌ي خريد ديگري با حافظه‌ي ۸ گيگابايتي eMMC را در اختيار داشته باشند. در مجموع Orange Pi 3 در چهار مدل مختلف به بازار عرضه شده است.

از نظر اتصالات، Orange Pi 3 از چهار پورت USB 3.0 Type-A، يك پورت USB 2.0 و يك پورت micro-USB 2.0 OTG با پشتيباني از ورودي پاور بهره مي‌برد. با اين وجود از منبع تغذيه‌ي micro-USB پشتيباني نمي‌كند. درنتيجه مصرف‌كنندگان نياز به خريد شارژر DC با ولتاژ ۵ ولت و شدت جريان ۳ آمپر خواهند داشت.

مدل قيمت به دلار آمريكا قيمت به پوند 
Orange Pi 3 with 1GB LPDDR3 ۲۹.۹۰دلار ۲۳.۵۹ پوند
Orange Pi 3 with 1GB LPDDR3 and 8GB eMMC ۳۴.۹۰ دلار  ۲۷.۵۴ پوند
Orange Pi 3 with 2GB LPDDR3 ۳۴.۹۰ دلار ۲۷.۵۴ پوند
Orange Pi 3 with 2GB LPDDR3 and 8GB eMMC ۳۹.۹۰ دلار ۳۱.۴۸ پوند

شركت چيني Shenzhen Xunlong، كامپيوتر تك برد جديد Orange Pi 3 را با پورت HDMI 2.0a با خروجي صوتي، خروجي HDCP 2.2 و خروجي ويدئويي Composite معرفي كرده است. Orange Pi از ميكروفون يكپارچه و جك هدفون ۳.۵ ميلي‌متري نيز بهره مي‌برد.

منبع:

https://www.zoomit.ir/2019/3/4/313489/orange-pi-3-specs-pricing/

قوي‌ترين مدل مك پرو بين ۳۵ تا ۵۰ هزار دلار قيمت خواهد داشت

۶۳ بازديد

شايد بتوان نقطه‌ي عطف كنفرانس WWDC 2019 را كه شب گذشته برگزار شد، كامپيوتر قدرتمند جديد اپل، يعني مك پرو به‌حساب آورد. اين دستگاه كه از رونمايي آن زمان زيادي نمي‌گذرد، توانسته توجهات بسياري را به‌خود جلب كند.  قيمت پايه‌ي مك پرو اپل ۶ هزار دلار است و مدل‌هاي قوي‌تر آن گران‌تر خواهند بود.

اپل شب گذشته بنابه‌ هردليلي از اعلام قيمت قدرتمندترين مدل مك پرو خودداري كرد؛ اما با نگاهي كلي به سخت‌افزار به‌كار‌رفته در اين مدل و حساب سرانگشتي ساده هم مي‌توان قيمت نهايي را با تقريب دقيقي مشخص كرد. براساس محاسبات‌ ما،‌ قيمت توانمندترين مدل از اين كامپيوتر حداقل ۳۳ هزار و ۷۲۰ دلار خواهد بود.

اپل مك پرو / mac pro apple

اگر فكر مي‌كنيد چنين قيمتي بيش‌از‌حد براي يك كامپيوتر سرسام‌آور است، بهتر است بدانيد رقم يادشده بدون استفاده از چهار پردازنده‌ي گرافيكي به‌دست آمده است. اگر بخواهيد اين كارت گرافيك‌ها را هم در سيستم قرار دهيد، قيمت نهايي تا ۴۵ هزار دلار افزايش خواهد يافت.

البته پرداخت چنين هزينه‌اي مي‌تواند قدرت پردازشي بسيار زيادي براي كاربران مك پرو به‌ارمغان آورد. قوي‌ترين مدل Apple Mac Pro مجهز به پردازنده‌ي ۲۸ هسته‌اي زئون دبليو اينتل (Intel Xeon W) خواهد بود و از ۱.۵ ترابايت حافظه‌ي رم بهره خواهد برد (درست شنيديد، ۱.۵ ترابايت رم!). اين كامپيوتر دركنار ويژگي‌هاي يادشده، ۴.۵ ترابايت حافظه‌ي SSD نيز خواهد داشت و از چهار كارت گرافيك AMD Pro Vega II Duo برخوردار خواهد بود. 

به اين مشخصات سخت‌افزاري، مانيتور جديد 6K اپل، پرو ديسپلي ايكس‌دي‌آر (Pro Display XDR) و البته پايه‌ي گران‌قيمت مخصوص آن به‌نام پرو استند (Pro Stand) را هم اضافه كنيد تا قيمت نهايي محصول به ۵۰ هزار دلار هم برسد. به‌خاطر داشته باشيد قيمت‌هاي يادشده از حاصل‌ جمع قيمت قطعات به‌كار‌رفته در مك پرو يا قطعات مشابه آن‌ها به‌دست آمده كه در بازار موجود هستند و امكان اعمال تغييراتي در آن وجود دارد. اين موضوع بدين‌دليل اهميت دارد كه تجربه نشان داده اپل معمولا قيمت نهايي محصولات ازپيش‌ساخته‌شده‌اي نظير مك پرو را بيشتر اعلام مي‌كند. به‌عبارت‌ديگر، اگر خودتان دست‌به‌كار شويد و سيستمي با مشخصات فني مشابه جمع كنيد، احتمالا متحمل هزينه‌ي كمتري خواهيد شد.

Mac Pro / مك پرو

در ادامه نگاهي به قيمت هريك از قطعات مي‌اندازيم:

يك دستگاه مك پرو (قيمت: ۶ هزار دلار)

محاسبه‌ي قيمت را با مدل پايه‌ي يك دستگاه مك پرو شروع مي‌كنيم؛ محصولي كه اپل اعلام كرده آن را با قيمت پايه‌ي ۶ هزار دلار مي‌فروشد. ازآنجاكه نمي‌توانيد صرفا كيس اين محصول را بخريد و خودتان قطعات را در آن قرار دهيد، درهرصورت براي استفاده از قوي‌ترين مدل مك پرو هم ناچار به تهيه‌ي مدل پايه هستيد. اين قيمت قطعاتي همچون مادربورد، منبع تغذيه، سيستم خنك‌كننده و بدنه‌ي اصلي را شامل مي‌شود. طبيعتا مدل پايه به يك پردازنده و كارت گرافيك و چند گيگابايت رم هم مجهز خواهد شد.

۱۲ عدد استيك رم ۱۲۸ گيگابايتي DDR4 از نوع ECC (قيمت: ۱۷ هزار و ۸۶۷.۸۸ دلار)

مك پرو از حافظه‌ي رم بسيار زيادي بهره مي‌گيرد و تخمين قيمت اين قطعه كار ساده‌اي است. درواقع، كامپيوتر قدرتمند اپل ۱۲ اسلات DIMM خواهد داشت كه رم‌هاي DDR4 ECC در آن‌ها جاي خواهند گرفت. براي دستيابي به ۱.۵ ترابايت حافظه‌ي رم، به ۱۲ استيك رم ۱۲۸ گيگابايتي نياز پيدا خواهيم كرد كه هركدام تقريبا ۱٬۳۸۸.۹۹ دلار قيمت دارند. جمع نهايي قيمت اين قطعات نشان مي‌دهد فقط براي دستيابي به رم ۱.۵ ترابايتي مك پرو، بايد ۱۷ هزار و ۸۶۷.۸۸ دلار هزينه كنيد. 

دو عدد حافظه‌ي دو ترابايتي SSD (قيمت: ۲,۴۰۰ دلار)

اپل براي به‌روزرساني آي‌مك پرو به حافظه‌ي داخلي چهارترابايتي از نوع SSD، هزينه‌اي معادل ۲٬۴۰۰ دلار را از كاربرانش دريافت مي‌كند. با درنظرگرفتن اين موضوع، پيش‌بيني قيمت حافظه‌ي ذخيره‌سازي مك پرو كار سختي نيست. درواقع، پيش‌بيني مي‌كنيم استفاده از حافظه‌ي چهارترابايتي در مك پرو، دقيقا همين‌قدر هزينه‌بر باشد. فعلا مشخص نيست كاربر خودش مي‌تواند اين حافظه را ارتقا دهد يا خير؛ اما اين موضوع به‌ويژه بدين‌دليل سؤال‌برانگيز است كه اين حافظه‌ها را تراشه‌ي T2 اپل رمزنگاري مي‌‌كند. با‌اين‌اوصاف، اگر تهيه‌ي اين حافظه بيش از ۲,۴۰۰ دلار هزينه‌بر باشد، تعجب نخواهيم كرد.


منبع:

https://www.zoomit.ir/2019/6/4/336753/apple-mac-pro-top-spec-price-estimate/

قيمت طراحي سايت كرج

۷۰ بازديد

به جرات ميتوان گفت يگانه از وسيع ترين بازه هاي خرج خدمات را ميتوانيد در پهنه طراحي سايت نگريستن كنيد. هر شخص يا شركتي كه به اين شغل مشغول است، ملاك هاي خويش را داشته و بها متفاوتي را براي طراحي سايت ارائه ميكند.
اين بازه وسيع تعرفه طراحي سايت، موجب سردرگمي كارفرمايان نيز شده است. براي نمونه ممكن است اعلان طراحي سايت با قيمتي نازل ولي امكانات زياد را تماشا كند،

قيمت طراحي سايت فروشگاهي

از طرفي نيز شركتي را پيدا ميكند كه سايتي با امكانات نه چندان مفصل را با خرج اي هنگفت ارائه ميكند.
عباراتي چون طراحي باكيفيت، تحويل سريع، حمايت 24 ساعته و... كلمات كليدي هستند كه در صفحه تعرفه طراحي وب سايت اكثر كمپاني ها تماشا ميكنيد. ولي به واقع چطور ميتوان خرج طراحي سايت را برآورد زد؟ چگونه ميشود بها ارزان، بها گران و يا بها مناسب طراحي سايت را تشخيص داد؟
هزينه طراحي سايت
بررسي عوامل موثر بر بها طراحي سايتقبل از تعيين قيمت طراحي سايت بايد گونه وبسايت مشخص شود. اين روزها شمار دسته بندي سايت ها زياد زياد است. سايت هاي خبري، سايت شركتي، سايت فروشگاه آنلاين، سايت بازي آنلاين، سايت استريم و توزيع آنلاين مولتي مديا، سايت هاي دانلود، سايت آپلود، سايت هاي برون سپاري پروژه و... هر كدام ساختار و استراتژي طراحي ويژه به خود را دارند.
در قدم دوم بهتر است استانداردهاي عمومي كه فارغ از نوع وبسايت، در طراحي آن مهم است را دلخواه قرار دهيم. رابط كاربري يا UI، تجربه كاربري يا UX، نمايش درست در موبايل و تبلت، انسجام با مرورگرهاي مختلف، كدنويسي سمت سرور، كدنويسي سمت كاربر و... مواردي هستند كه به واسطه زمان و انرژي كه روي آنها صرف ميشود در قيمت گذاري طراحي سايت تاثير خواهند داشت.
نكته سوم اينكه تعداد نفرات و تخصص هايي كه در طراحي و پياده سازي سايت بكار گرفته شوند نيز در هزينه پاياني تاثيرگذار است. احتمالا نميتوان از يك تيم حقير يا يگانه دو نفره چشمداشت طراحي يك سايت حرفه اي با حمايت كامل را داشت. لذا در عقيده داشته باشيد كه شركت طراحي وبسايت چه شمار قدرت با تخصص هاي متفاوت را براي تاسيس سايت شما درگير پروژه ميكند.
تعرفه طراحي سايت شركتي و فروشگاهي
تعرفه طراحي تارنما به مولفه هاي بسياري وابسته است، از كيفيت طراحي و جذابيت آن تا كيفيت كد نويسي و بهينه بودن الگوريتم ها، تمامي در بها نهايي طراحي وبسايت تاثيرگذار خواهند بود. ولي در دنياي بي نظم وب، بها ها و تعرفه هاي متفاوتي هستي دارد كه در عين تفاوت قابل توجه براي هر دو طرف ارزان فروش و گران فروش قابل دفاع خواهد بود. ما در وبسيما براي برآورد هزينه پايان يافته پروژه ها و متناسب با آن برآورد بها طراحي يك وبسايت، نهايت دقت و وسواس را به خرج داده ايم الي ضمن حفظ كيفيت فرآورده پاياني بتوانيم قيمتي مناسب و رقابتي براي خدمات خود در عقيده بگيريم.
تاثير سرعت سايت بر قيمت پاياني طراحي سايتبازدهي و سرعت سايتعوامل مختلفي روي سرعت يك وبسايت اثرگذارند. مجموعه ي اين عواملي كه هر كدام به تنهايي شدني است چندان به چشم نيايند تاثير احتشام بر روي رضايت كاربران در تعامل با سايت شما خواهد داشت. افزايش بازدهي يك وبسايت مي تواند علاوه بر جلب خوشنودي كاربران موجب تفريق هزينه هاي سرور و صرفه جويي چشمگيري در سهم برداري از منابع آن شود.
منظور از افزايش بازدهي و افزايش سرعت لود سايت ها تفريق و يا چشم پوشي از خواسته هاي مشتري نيست، بلكه هدف، رسيدن به بهينه ترين حالت شدني در انجام اين درخواست هاست. رعايت اين استانداردها اثناء طراحي سايت ميتواند زمان لازم براي اجراي پروژه را افزايش ديتا و بر بها طراحي سايت شما تاثيرگذار باشد.
بروزرساني مستمر سايت بر تعرفه طراحي سايت تاثيرگذار استپنل مديريتي قدرتمندبرخي سايت ها يك بار براي دائم طراحي ميشوند و بعد از اجرا روي حوزه اصلي، ساير شغل خاصي را انجام نميدهند. از اين تقسيم سايت ها ميتوان به طراحي سايت شركتي ساده يا سايت هاي شخصي يك صفحه اي اشاره كرد. از طرفي بعضي از وبسايت ها نيز همواره در حال كار و جنبش بوده و امكانات و خدمات زيادي در آن ها پيمان ديتا شده است.
مشخص است كه خرج طراحي سايت در اين دو باره نيز با پروا به ميزان تكاپو سايت متفاوت است. وبسايت هايي كه دربايستن به آپديت هاي مداوم دارند طبيعتا از لحاظ خرج در سطح بالاتري قرار خواهند گرفت. براي آنكه محتواي سايت شما به راحتي قابل تغيير باشد نيازمند يك پنل مديريتي قدرتمند هستيم كه طراحي و اجراي آن ميتواند آشكارا بر خرج طراحي سايت تاثيرگذار باشد.
ترافيك سايت و تاثير آن بر قيمت طراحي سايتترافيك سايت و تعامل كاربران با سايتمهم است كه تعيين شود يك وبسايت چه تعداد ترافيك يوميه يا ورودي-خروجي كاربر دارد. مي بايست تعيين شود كه كاربران معمولا چه عملكردي در سايت دارند و تا چه ميزان امكانات و خدمات آن را به شغل ميگيرند. بعضي وبسايت ها صرفا متون يا محتوا را به كاربر نمايش ميدهند و جز باز كردن و اسكرول صفحات بازتاب ديگري به كليك هاي كاربر پرتو نميدهند.
از طرفي در برخي سايت ها كاربر به ازاي هر حركت يا جابجايي در صفحه يك ري اكشن متفاوت از سايت اخذ ميكند. به راستي وبسايت ملزم ميشود كه به ريزترين درخواست هاي كاربر استجابت دهد و كامل با او در تعامل باشد. ميزان پروا به اين جستار نيز ميتواند نقش مهمي در تجربه كاربر سايت داشته باشد كه البته در خرج طراحي سايت نيز موثر است.
امكاناتامكانات چيره دست و اختصاصيحال فرض كنيم كه گونه و ميزان كار و جنبش سايت خود را تعيين كرده ايم. نكته ديگري كه در اينجا مطرح ميشود، امكانات چيره دست و اختصاصي هر وبسايت است. مثلا در طراحي سايت فروشگاهي ، از حيث يك بازديدكننده ويژگي هايي چون عضويت در سايت، تماشا مشخصات و تصاوير محصول، سبد خريد كامل، امكان مقايسه كالاها، افزودن به فهرست علاقه مندي و… موارد لازم و يا آپشنالي هستند كه ميتوانند با اهميت باشند.
از ديدن مدير سايت نيز امكاناتي چون ثبت كالا، تماشا مشخصات كاربران، مديريت تراكنش هاي خريد، مديريت موجودي كالا، ارائه تخفيف هاي ويژه و جشنواره هاي فروش، مديريت نظرات و… ميتوانند مواردي باشند كه هزينه طراحي سايت فروشگاهي را تعيين كنند. گاهي بها سايت با امكانات و گزينه هاي جانبي ارائه ميشود. مثلا خرج مشاوره و حمايت يا هاست به فاكتور فروش اضافه مي شود.
بودجه طراحي سايتنكته ديگري كه كه بر بها گذاري از طرف بعضي شركت هاي طراحي سايت موثر است، ميزان بودجه و اهتمام كارفرما به طراحي سايت است. برخي مواقع يك استارتاپ حقير با خرج اي اندك درخواست سفارش طراحي سايت ميكند. گاهي نيز يك برند تجاري كبير براي طراحي وبسايتش هزينه زيادي را كنار ميگذارد. البته لزوما خرج بيشتر مساوي با طراحي بهتر نيست. شركت هايي مانند وبسيما همواره كمينه هايي را براي ارائه خرج طراحي وبسايت در عقيده دارند، ولي شدني است بنا به بودجه كارفرما بعضي امكانات از سايت حذف يا به آن اضافه شود لغايت خوشنودي طرفين در اين عقد قرارداد جلب شود.

مايكروسافت اطلاعات جديدي درباره برنامه‌هاي آتي وب‌اپليكيشن‌هاي پيش‌رونده منتشر كرد

۶۰ بازديد

مايكروسافت سال گذشته اخبار بسياري درباره‌ي توسعه‌ي جدي وب‌اپليكيشن‌هاي پيش‌رونده (PWA) منتشر كرد. از آن زمان، باور عمومي اين بود كه برنامه‌ي ردموندي‌ها در اين حوزه سرعت مناسبي ندارد. البته در هفته‌ي گذشته، تيم‌هاي متعددي از مايكروسافت انتشار اخبار و اطلاع‌رساني درباره‌ي دسته‌ي PWA را شروع كرده‌اند.

وب‌اپليكشن‌هاي پيش‌رونده (PWA) وب‌سايت‌ها يا اپليكيشن‌هاي تحت‌وب هستند كه عملكردي شبيه اپليكيشن‌هاي اصلي گوشي هوشمند دارند و گوگل پيش‌گام بازار PWA شناخته مي‌شود. در سال‌هاي گذشته، ديگر شركت‌ها نيز به قطار وب‌اپليكيشن‌هاي پيش‌رونده اضافه شده‌اند و توسعه‌ي آن‌ها عاملي مهم در دنياي امروز اپليكيشن محسوب مي‌شود. مايكروسافت نيز هميشه تلاش كرده پشتيباني از PWA را در ويندوز ۱۰، به‌ويژه مرورگر اج، ارائه كند.

سايت Thurrott اعلام كرد مايكروسافت گرفته است سايت Outlook.com را به PWA تبديل كند. در خبر منتشرشده، عنوان شد با بازكردن سايت‌ مذكور، دكمه‌ي نصب Outlook.com به صورت PWA در مرورگر Brave ديده مي‌شود. همين قابليت براي برخي كاربران نسخه‌ي Canary مرورگر اج مبتني‌بر كروميوم هم ديده مي‌شود. رسانه‌هاي فناوري براي شفاف‌سازي بيشتر با مايكروسافت تماس گرفتند كه هنوز پاسخي از آن‌ دريافت نكرده‌اند.

در يكي از ويدئو‌هاي تبليغاتي مايكروسافت در كنفرانس BlinkOn 11، نمايي از اپلكيشن‌هاي PWA ديده مي‌شود. ويدئو مذكور كه دنيل ليبي، از مايكروسافت، در آن صحبت مي‌كند، بر تجربه‌هاي استفاده از نمايشگر دوگانه در فضاي وب متمركز است. مايكروسافت تلاش مي‌كند تجربه‌ي جديد وب و PWA را براي دستگاه‌هاي دونمايشگره را گسترش دهد. از دستگاه‌هاي مذكور مي‌توان به تبلت سرفيس نئو با دو نمايشگر و ويندوز ۱۰ ايكس و سرفيس دوئو، گوشي هوشمند دونمايشگره‌ي اندرويدي مايكروسافت اشاره كرد.

مايكروسافت در ابتداي هفته‌ي گذشته اعلاني براي توسعه‌دهندگاني ارسال كرد كه تصميم گرفته‌اند آزمايش اوليه‌ي دستگاه‌هاي دونمايشگره را انجام دهند. ردموندي‌ها مي‌گويند توسعه‌دهندگان اپليكيشن‌ مي‌توانند با مدلي كار كنند كه ابزارهاي اوليه‌ي الزامي اندرويد و ويندوز را دارد. APIهاي دردسترس نيز براي هر سيستم‌عامل مدنظر توسعه‌دهندگان منحصربه‌فرد خواهند بود.

مايكروسافت سرفيس نئو / Microsoft Surface Neo

در كنفرانس BlinkOn 11 اشاره‌ي جزئي‌تري به برنامه‌هاي آتي مايكروسافت در مسير توسعه‌ي دستگاه‌هاي دونمايشگره شد. در بخشي از صحبت‌ها، به‌عبارتي با عنوان Enlightened Experience اشاره مي‌شود كه بر اجراي اپليكيشن‌ها در دو نمايشگر بسيار متمركز است. منظور از عبارت مذكور، اپليكيشن‌هايي هستند كه قابليت تقسيم به دو نمايشگر را دارند. ردموندي‌ها در توضيحات خود برنامه‌هاي آتي را براي توسعه‌ي چنين اپليكيشن‌هايي شرح مي‌دهند. منظور از تجربه‌ي بهينه در دو نمايشگر براي اين اپليكيشن‌ها، رويكردي است كه با اپليكيشني در يك نمايشگر و اپليكيشني ديگر در نمايشگري ديگر تفاوت عمده دارد. مايكروسافت مي‌گويد نوعي توسعه‌ي تجربه‌ي كاربر به دو نمايشگر و بهينه‌سازي از آن‌ها را در توسعه‌ي اپليكيشن‌ها در نظر مي‌گيرد.

مايكروسافت به‌طور ويژه PWA را براي دستگاه‌هاي دونمايشگره در نظر گرفته است

در كنفرانس BlinkOn 11، ليبي وب را پلتفرم هدف مايكروسافت براي دستگاه‌هاي دونمايشگره دانست. به‌هرحال آن‌ها تلاش مي‌كنند با طراحي بهينه‌ي رابط‌هاي كاربري، استفاده از دو نمايشگر را آسان‌تر و تجربه‌ي كاربران را نيز لذت‌بخش‌تر كنند. كاربردهاي متنوعي همچون حالت كتابي براي دستگاه و تغيير زاويه نيز در روند‌هاي توسعه مدنظر قرار خواهند گرفت.

تيم توسعه‌دهنده‌ي مايكروسافت تعدادي API معرفي كرده است كه امكان ايجاد تجربه‌هاي بهينه‌ي دو نمايشگر را به توسعه‌دهندگان مي‌دهد. ابزارهاي جديد با اطلاعات كامل به‌منظور توسعه‌ي اپليكيشن براي دستگاه‌هاي مجهز به دو نمايشگر در گيت‌هاب دردسترس توسعه‌دهندگان قرار دارد.

اخبار ديگر درباره‌ي اوت‌لوك تأييد مي‌كنند كه مايكروسافت مشغول بررسي راه‌هايي براي هماهنگ‌سازي بهتر آن با گوگل درايو، مخاطبان، ايميل و تقويم است. سخن‌گوي شركت در واكنش به گزارش پيشين ورج درباره‌ي اين خبر نوشت:

هميشه به‌دنبال راه‌هايي هستيم كه بهترين تجربه‌ي ايميل را براي مشتريان خود توسعه دهيم. تأييد مي‌كنم درحال‌حاضر برخي از قابليت‌هاي جديد را در گروهي كوچك از كاربران آزمايش و بازخورد آن‌ها را دريافت مي‌كنيم.

منبع:

https://www.zoomit.ir/2019/11/30/342867/microsoft-starts-talking-up-its-progressive-web-app-plans/

تأخير در ايندكس كردن كدهاي جاوا اسكريپت هنوز براي گوگل مشكل ايجاد مي‌كند

۶۱ بازديد

ابزار Googlebot اكنون روي آخرين نسخه از كروم اجرا شده و محتواي جاوا اسكريپت سريع‌تر از هميشه ايندكس مي‌شود. درواقع امروز گوگل چالش كمتري در ايندكس كردن اين كدهاي پرطرفدار دارد و شرايط درحال بهبود است. متخصصان بهينه‌سازي موتورهاي جست‌وجو، هميشه با كدهاي جاوا اسكريپت مشكل داشتند و گوگل چالش‌هاي زيادي را در رتبه‌بندي وب‌سايت‌هايشان ايجاد مي‌كرد. اگرچه شرايط براي اين نوع از محتوا درحال بهتر شدن است، هنوز چالش‌هايي در مسير وجود دارند. تأخير در ايندكس كردن كدهاي جاوا اسكريپت هنوز براي موتور جست‌وجو مشكل بزرگي محسوب مي‌شود.

تأخير در ايندكس جاوا اسكريپت

ايندكس كردن جاوا اسكريپت در گوگل هميشه با تأخير همراه مي‌شود. گوگل منابع كافي براي ايندكس كدها را دارد، اما به‌هرحال تأخيري در روند مذكور وجود دارد. اين تأخير چه مقدار زمان مي‌برد؟ نمودار زير، نمايشي كلي از زمان مورد نياز براي ايندكس كردن جاوا اسكريپت را نشان مي‌دهد.

جاوا اسكريپت

خبر خوب اينكه امروز گوگل با سرعتي مناسب، جاوا اسكريپت را ايندكس مي‌كند. حدود ۶۰ درصد از كدهاي جاوا اسكريپت در ۲۴ ساعت اول پس از ايندكس شدن HTML ايندكس مي‌شوند. البته خبر بد هم در اين شرايط وجود دارد. ۳۲ درصد از صفحه‌هاي بررسي‌شده براي نمودار بالا، پس از گذشت يك ماه هنوز محتواي جاوا اسكريپت ايندكس نشده دارند كه دلايل متعددي دارد. به جدول زير دقت كنيد:

وب‌سايتموضوعابعاد نمونه آدرس URLدرصد صفحه‌هاي داراي جاوا اسكريپت كه پس از يك ماه ايندكس شده‌اند (۱۰۰ درصد، تعداد صفحه‌هاي ايندكس شده)
NBC News اخبار / مقاله ۸۰۴ ۲/۷۵ درصد
HM تجارت الكترونيك ۶۴۱ ۳۵/۶۹ درصد
The Guardian اخبار / مقاله ۳۱۰۰ ۳۹/۹۷ درصد
WSJ اخبار / مقاله ۲۷۹۰ ۹۹/۸۲ درصد
New York Post اخبار / مقاله ۱۱۴۳ ۱۰۰ درصد
Telegraph اخبار / مقاله ۱۰۹۴ ۱۰۰ درصد
Gap.com تجارت الكترونيك ۲۳۱ ۱۰۰ درصد

زمان انتظار براي ايندكس شدن محتواي جاوا اسكريپت توسط گوگل

زماني‌كه طول مي‌كشد تا گوگل، محتواي  جاوا اسكريپت يك وب‌سايت را ايندكس كند، وابستگي زيادي به وب‌سايت، ساختار آن و نوع محتواي جاوا اسكريپت دارد. در جدول زير، مقايسه‌ي برخي از وب‌سايت‌ها را مشاهده مي‌كنيد:

وب‌سايتتأخير ميانگين در ايندكس شدن محتواي جاوا اسكريپت (hh:mm:ss)
Gap.com ۰۰:۰۰:۰۰
NYPost ۰۰:۱۴:۳۸
Reuters ۰۰:۲۸:۱۱
Trustpilot ۱۰:۵۳:۳۵
HM ۱۹:۲۲:۳۰
DailyStar ۲۰:۱۷:۱۵
TheGuardian ۲۱:۰۵:۵۷
Marketwatch ۲۴:۳۷:۳۵
NBCNews ۳۱:۱۸:۵۰
Showpo ۹۰:۴۳:۴۸

در جدول بالا مي‌بينيد كه گوگل در ايندكس كردن محتواي برخي وب‌سايت‌ها چالش زيادي ندارد، اما برخي ديگر با فاصله و ظاهرا چالش‌هاي بسيار، ايندكس مي‌شوند. به‌علاوه نمي‌توان ادعا كرد كه گوگل براي ايندكس كردن محتواي جاوا اسكريپت، وب‌سايت‌هاي جديد را به رقباي قديمي ترجيح مي‌دهد.

براي به‌دست آوردن داده‌هاي بالا، از الگوريتمي براي آزمايش ايندكس جاوا اسكريپت توسط وب‌سايت‌ها استفاده شد. TGIF يا The Google Indexing Forecast ابزاري است كه براي اين منظور استفاده شد و روند كاري ساده‌اي دارد:

  • نمونه‌اي شامل بيش از ۵۰ وب‌سايت مشهور آماده و سايت‌مپ آن‌ها براي بررسي صفحه‌هاي جديد به‌صورت روزانه بررسي شد. به‌عنوان نمونه‌اي در اين فهرست مي‌توان به وب‌سايت‌هايي همچون T-Mobileو Reuters و TrustPilot اشاره كرد.
  • همه‌ي صفحات جديد بررسي شدند تا ايندكس شدن آن‌ها و ايندكس شدن محتواي جاوا اسكريپت تحليل شود. در فلوچارت زير مي‌توانيد روال كلي بررسي ايندكس را مشاهده كنيد.

جاوا اسكريپت

اهميت تأخير ايندكس جاوا اسكريپت

تصور كنيد كه يك وب‌سايت جديد در موضوع اخبار راه‌اندازي كرده‌ايد و محتواي جاوا اسكريپت، تزريق آن را انجام مي‌دهد. اگر گوگل اخبار شما را مثلا ۳۰ ساعت بعد ايندكس كند (كه دور از انتظار نيست) ديگر محتواي منتشرشده حكم خبر را ندارد و بسياري از مخاطبان را از دست مي‌دهيد. به‌علاوه اگر جاوا اسكريپت موجود در وب‌سايت براي ساخت لينك‌ به مطالب مشابه استفاده شود، شرايط دشوارتر هم مي‌شود.

تأخير در ايندكس كردن باعث مي‌شود كه گوگل زمان بيشتري را براي كشف صفحاتي اختصاص دهد كه به‌تازگي به وب‌سايت شما افزوده شده‌اند. حال تصور كنيد كه وب‌سايتي با موضوع تجارت الكترونيك و در حوزه‌اي با رقابت شديد داريد. رقبا نيز همان محصولات وب‌سايت شما را با نام و توضيحات مشابه منتشر مي‌كنند. دراين‌ميان وب‌سايت‌هايي كه با سرعت بيشتري ايندكس شوند،‌ در نتايج بالاتر جست‌وجو قرار مي‌گيرند. درنتيجه زماني‌كه گوگل تلاش مي‌‎كند صفحات پر از جاوا اسكريپت محصولات شما را ايندكس كند، رقبا رتبه‌هاي بالاي گوگل را تصاحب كرده‌اند.

تأخير در ايندكس جاوا اسكريپت مي‌تواند به قيمت از دست دادن رتبه‌هاي برتر در گوگل تمام شود

گوگل تلاش مي‌كند تا تنوعي از محتواي مفيد را در نتايج جست‌وجو نشان دهد. با رقابت شديد تجارت الكترونيك در دوران كنوني، قرار گرفتن در نتايج بالايي بسيار دشوار است و شايد تنها با خريد تبليغات گوگل بتوان در رتبه‌هاي بالا قرار گرفت. به‌هرحال سرعت ايندكس شدن در پيروزي رتبه‌هاي برتر گوگل تنها در حوزه‌ي تجارت الكترونيك و اخبار مهم نيست و بسياري وب‌سايت‌هاي ديگر ازجمله وب‌سايت‌هاي مديريت رويداد، كاريابي و آگهي‌هاي آنلاين نيز به آن نياز دارند. درنهايت هر وب‌سايتي كه محتواي جديد بسيار توليد كرده و مدام تغيير مي‌كند، بايد نگران تأخير در ايندكس جاوا اسكريپت باشد.

جاوا اسكريپت

ايندكس نشدن محتوا

بررسي تصادفي وب‌سايت‌هاي متعدد در حوزه‌هاي خبري و تجارت الكترونيك نشان مي‌دهد كه گوگل ۲۵ درصد از محتواي جاوا اسكريپت را در صفحات آن وب‌سايت‌ها ايندكس نمي‌كند. چنين مشكلي به‌خاطر ايندكس كردن به‌صورت دو مرحله يا دو موج ايندكس رخ مي‌دهد. البته عدم ايندكس در موج دوم به‌ دلايل گوناگون رخ مي‌دهد و شايد در برخي نمونه‌ها اصلا اتفاق نيفتد.

مديران وب‌سايت و كارشناسان بهينه‌سازي موتور جست‌وجو براي رفع چالش ايندكس ابتدا بايد متوجه شوند كه كدام بخش از محتواي وب‌سايت‌شان توسط جاوا اسكريپت توليد مي‌شود. براي اين منظور ابزارهاي گوناگوني وجود دارد كه از ميان آن‌ها مي‌توان به WWJD اشاره كرد. به‌هرحال پس از كشف تأخير در ايندكس يا عدم ايندكس به‌صورت كلي، بايد به‌دنبال دليل آن باشيد و راه‌حلي براي چالش پيش‌آمده پيدا كنيد. شايد مشكل ايندكس، در كدنويسي جاوا اسكريپت باشد يا برخي از رويكردهاي SEO قبلي شما مانع از ايندكس صحيح شوند.

درنهايت اگر از جاوا اسكريپت براي توليد محتوا استفاده مي‌كنيد، بايد رويكردي هوشمندانه براي آن داشته باشيد. كنترل كدهاي جاوا اسكريپت و نحوه‌ي اجراي آن‌ها در بخش‌هاي گوناگون وب‌سايت بايد توسط مدير و متخصص SEO و پشتيبان فني به‌صورت مرتب انجام شود. هرگونه كاهش رتبه در نتايج جست‌وجو را جدي بگيريد و به‌دنبال ايراد آن در بخش‌هاي جاوا اسكريپت و كدهاي مشابه باشيد. فراموش نكنيد كه رها كردن كدهاي جاوا اسكريپت مانند رها كردن فرمان خودرو در سرعت بسيار بالا است.

منبع:

https://www.zoomit.ir/2019/12/2/342930/javascript-indexing-delays-google/