جمعه ۲۱ اردیبهشت ۰۳

از ۰ تا ۱۰۰ قابليت Story در اينستاگرام؛ توضيح به همراه روش استفاده

۵۳ بازديد

اوايل اينستاگرام يك شبكه‌ي اجتماعي با يك قابليت خاص و ساده بود؛ يك عكس ميگرفتيد و آن را به اشتراك ميگذاشتيد، همين! ولي روز به روز با افزايش كاربران، قابليت‌هاي آن هم بيشتر و اغلب و پيچيده‌تر شد. قابليت ارسال پست به يك شخص ويژه يا همان دايركت (Instagram Direst)، هشتگ‌ها (Hashtag)، اضافه شده امكان ارسال ويديو به

قابليت Stories و تنظيمات story اينستاگرام

جاي عكس، افكت‌هاي جديد و غيره و غيره امكاناتي بودند كه كم‌كم به اين شبكه‌ي اجتماعيِ دوست داشتني اضافه شدند و كار با آن را براي افراد نوآموز كمي دشوار و گيج‌كننده كردند! و حال كه جديد‌ترين قابليتي كه به اينستاگرام اضافه شده، قابليت استوري يا استوريز (Instagram Story) نام دارد. در نگاه اول، اين قابليت شدني است براي شما كمي گيج‌كننده به عقيده برسد و علت به‌وجود آمدن آن را درك نكنيد ولي امروز منظور داريم به زبان بسيار ساده و با زدن يك مثال! شرح دهيم كه اين قابليت به چه دردي ميخورد و در ضمن روش استفاده و همه‌ي فوت و فن‌هاي! آن را نيز شرح خواهيم داد. به اتفاق چه جوري باشيد.
قابليت استوري (Instagram Story) در اينستاگرام چيست؟ به چه دردي ميخورد؟قابليت Story به شما اين امكان را ميدهد كه عكس‌ها و فيلم‌هاي خود را در يك قالب جديد، و در بخشي متمايز از بخشِ اصليِ اينستاگرام خويش براي مخاطبان خود پست كنيد. بعد الي اينجاي پيشه فهميديم كه عكس‌ها و فيلم‌هايي كه در قسمت استوري قرار ميدهيم، با بقيه‌ي پست‌هاي ما قاطي نخواهند شد و كناره آن‌ها به نمايش درنخواهند آمد بلكه خودشان يك جاي مخصوص و جديد در اپليكيشن اينستاگرام دارند.
اولين چيز و مهم‌ترين چيزي كه بايد راجع‌به اين قابليت بدانيد اين است كه عكس‌ها و فيلم‌هاي شما كه در بخش Story قرار ميدهيد، بعد از ۲۴ ساعت به صورت اتوماتيك حذف خواهند شد! اكنون كه اين دو باره را درباره‌ي اين قابليت فهميديد، دستور بدهيد توضيحات را كمي كامل‌تر كنيم.
وقتي چندين عكس و فيلم را در قسمت Story پيمان ميدهيد، در بالاي صفحه‌ي اصليِ اينستاگرامِ Follower‌هاي شما، عكسِ پروفايلِ شما نمايش داده ميشود كه به دورِ آن يك حلقه‌ي رنگي پيمان دارد. وقتي دوستان شما اين حلقه‌ي رنگي را دورِ عكسِ پروفايلِ شما ميبينند، متوجه ميشوند كه شما Story يا همان داستانِ خويش را در اينستاگرام آپلود كرده‌ايد! اكنون كه وقتي فالور‌هاي شما روي اسن تصوير كليك ميكنند، Story شما براي آن‌ها به چهره عكس‌هاي پشت سر هم نمايش داده ميشود. ترتيبِ نمايشِ عكس‌ها هم به ترتيب از قديمي‌ترين (كه همانطور كه شرح داديم، قديمي‌ترين عكس حداكثر ميتواند ۲۴ ساعت عمر داشته باشد!) به جديد‌ترين عكس است.
شايد در نگاه اول اين قابليت به عقيده شما غير‌كاربردي باشد و اصلا درك نكنيد كه چرا اينستاگرام چنين قابليتي را برپايي كرده است. براي صريح شدن موضوع، دستور دهيد يك نمونه را شرح دهيم.
من اكانتِ رسمي اينستاگرام باشگاه فوتبال بارسلونا را پيگيري ميكنم. اين باشگاهِ فوتبال ديشب يك پيكار با تيم سلتيك برگزار كرد. اكانتِ اينستاگرامِ اين باشگاه، يك عكس پيش از بازي، يك عكس از لحظه‌ي ورود بازيكنان به زمين و يك عكس از انتهاي بازي به همراه نتيجه‌ي نهايي را به صورت عادي و مانند هميشه پست كرد. مثلا مثل عكسِ زير:
photo_2016-09-14_19-43-32
ولي از طرفي، براي اينكه طرفدارانِ اين تيم را در جريانِ كاملِ بازي پيمان دهد، چندين و چند عكس را از جزئيات و لحظات مختلف مشابه لحظه‌ي گرم كردن بازيكنان، عكس پياده شدن بازيكنان از اتوبوس، عكس‌هايِ يادگاري قبل از بازي، صحنه‌ي به ثمر رسيدن هر گل، خوشحالي پس از گل‌ها، عكس برونرفت بازيكنان از زمين و عكس بازيكنان در رخت‌كن را در سرنوشت Story به صورت داستان‌وار قرار داد.
اين از بارسلونا، حالا برويم به سراغ من!
وقتي من اينستاگرام خويش را مفتوح كردم، تصوير اكانتِ اينستاگرام بارسلونا را در قسمتِ بالاي صفحه ديدم كه دورِ آن هم يك نوارِ رنگي پيمان داشت. به اين ترتيب بود كه فهميدم باشگاه بارسلونا پست‌هايي را به چهره Story و سرگذشت قرار داده است.
screenshot_2016-09-14-16-09-57
وقتي روي اين تصوير زدم و واردِ آن شدم با تصاويري روبرو شدم كه به چهره پشت‌سر هم و اسلايد‌مانند نمايش ديتا ميشدند؛ درست همانند تصوير زير:
barca-story
همانطور كه از نمونه بالا فهمديم، باشگاه بارسلونا يك يا چند عكس را كه ارزش خبريِ بالايي دارند را در قسمتِ اصليِ اكانتِ خود و به صورت معمول پست كرده و از طرفي عكس‌هاي زياد زيادي كه كم‌اهميت‌تر بودند را تنها براي اينكه كاربران در جريانِ بازي قرار بگيرند، در قسمت Story قرار ديتا است كه اين عكس‌ها پس از ۲۴ ساعت هم به صورت خويش به خويش حذف خواهند شد.
دليلِ اينكه همه‌ي عكس‌ها را در قسمتِ اصلي پست نكرده هم اين است كه محيط آن‌جا را بسيار شلوغ و در‌هم و بر‌هم نكند و فقط چند عكسِ مهم را در آنجا قرار ديتا است.
شما هم دقيقا همين پيشه را ميكنيد! هميشه از وسط عكس‌هاي خويش ميگرديد و كوشش ميكنيد بهترين و مهم‌ترين عكس را براي فالور‌هاي خود پست كنيد و به آن‌ها نمايش دهيد. اما از اين به بعد براي اينكه Follower‌هاي خود را اغلب در جريانِ كارهايي كه ميكنيد قرار دهيد، ميتونيد عكس‌هاي معمولي‌تر را در قسمت Story پست كنيد كه بعد از ۲۴ هم خودكار پاك شوند.
با اين نمونه انديشه ميكنم دقيقا متوجه شديد كه اين قابليت چيست و به چه دردي ميخورد!
قسمتِ Story افكت‌ها و ابزارهاي مخصوصي دارد كه ميتوانيد روي تصاويرِ خويش اعمال كنيدنكته‌ي ديگري هم كه لازم است بدانيد اين است كه عكس‌هايي كه در سرنوشت Story قرار ميدهيد را ميتوانيد با ابزارها و افكت‌هاي مخصوص ويرايش كنيد. مثلا عكسِ زير را ببينيد، كاربري كه اين عكس را پست كرده، يك قلب را با دستِ خود روي تصوير كشيده و در پايننِ عكس هم عبارتي را تايپ كرده است.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.