شنبه ۲۲ اردیبهشت ۰۳

بازاريابي چريكي يا پارتيزاني چيست؟

۶۳ بازديد

به گمان كردن زياد در سال هاي پسين مفاهيم جديدي در گستره بازاريابي از قبيل بازاريابي چريكي به گوشتان خورده است. اين تكنيك از علم بازاريابي اخيرا در ايران هم رشد كرده و پيروان زيادي پيدا كرده است.
ابتدا بايد اشاره كرد كه اين مفهوم بدست جي كنراد لوينسون مطرح شد. ايشان در سنه 1984 كتابي با اسم بازاريابي پارتيزاني را منتشر كرد كه در آن در خلال معرفي اين تكنيك، بر اين موضوع تمركز كرد كه يك كمپاني حقير چگونه مي‌تواند با بودجه كم، با شركت‌هاي بزرگ‌تر چشم وهمچشمي كند.
در واقع مي تاب گفت كه بازاريابي هنر تغيير دادن عقايد مردم و يا حفاظت از عقايد آنها است. البته به شرط اين كه آنها گرايش به همكاري با شما را داشته باشند. شما بايد براي موفقيت در بازاريابي چريكي، كاري كنيد كه ملت نوع و سبك فرآورده مصرفي خويش را تغيير دهند و يا نوعي از محصولات و خدمات جديد را بپذيرند كه پيشتر هستي نداشته است. البته كه چنين تغييري در يك لحظه يا يك ماه و يك سنه ميسر نمي شود و صحيح به همين خاطر است كه بازاريابي را يك فرآيند مي نامند نه يك رويدادي كه در لحظه اتفاق مي افتد.
گاهي رخداد مي افتد كه فرايند بازاريابي شما از چندين اتفاق برپايي مي شود و يك بازارياب چريكي به روشني مي داند كه بازاريابي او از مراحل نخست و ميانه تشكيل شده است اما نمي تواند پاياني براي آن متصور شود. در واقع در دنياي تجارت امروز، شيوه بازاريابي چريكي بسيار پركاربرد بوده و سرشار از خلاقيت و نواوري مي باشد.
بازاريابي چريكي بخش زيادي از برنامه ها و استراتژي ها را براي توسعه و حفظ يك كسب و كار به كار مي گيرد. بازاريابي چريكي اهداف متعددي را دنبال مي كند. اين تكنيك به شما راهكارهاي جديد براي امتناع از بروز تكرار و دنباله روي بي منظور ارائه مي دهد كه راهبند از دلزدگي بيننده و افزايش بي نتيجه خرج ها مي شود.
به بيان ساير در اين شيوه، تكاپو هاي تبليغاتي برمبناي كاهش هزينه ها و در همان سان افزايش جاذبه، ماندگاري و تاثيرگذاري پيام هاي تبليغاتي در ذهن خريداران و مصرف كنندگان شكل گرفته است.
مهمترين مزيت بازاريابي چريكيبازاريابي چريكي در نظريه هاي مديريت بازاريابي، به عنوان بازاريابي بدون خرج نيز شناخته مي شود. به راستي بازاريابي چريكي شيوه اي از برنامه هاي بازاريابي است كه در آن سعي بر استفاده از ترويج كننده هايي بر پايه ابتكار و خلاقيت و برخلاف شرايط روتين سپريدن شود كه داراي بيشينه بازدهي ممكن باشد.
بازاريابي پارتيزاني يا چريكي يك شيوه نامنظم و نامتعارف در اتمام فعاليت هاي تبليغاتي بر پايه يك بودجه بسيار ناچيز است. 

بازاريابي چريكي يا پارتيزاني

چنين تبليغاتي گاه به روش اي اجرا مي شود كه مخاطب حتي از وجود آنها بي اطلاع است و شايد بتوان گفت اين گونه بازاريابي يكتا از گونه ها بازاريابي هاي غير سر راست يا بازاريابي مبتني بر هياهو است.
اين روش نوعي بازاريابي نا به سامان براي كسب حداكثر نتايج با استفاده از دست كم منابع است. نوآوري و نوآوري، شكستن قوانين وجستجوي راهكارهاي ناب براي روشهاي بازاريابي، جزء لاينفك بازاريابي چريكي است.
بازاريابي سنتي همواره پر خرج بوده و اين هزينه به اندازه اي بالا مي باشد كه متعلق به به عنوان معايب اين روش ياد مي شود. تا آنجا كه اغلب مديران كمپاني هاي كوچك علي رغم علاقه به بهره گيري از آن، امكان تقبل هزينه هاي آن را ندارند. بازاريابي چريكي پذيرش مناسبي به اين نياز كمپاني هاي كوچكي مي باشد كه بودجه كلاني براي برنامه هاي بازاريابي خود ندارند. به همين خاطر مديران در بازاريابي چريكي هفتاد درصد بودجه هاي خويش را صرف تبليغات و سي درصد را نيز صرف ساير ابزارهاي بازاريابي مي نمايند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.